Prof. Richard Dahl, psychiatra i pediatra z University of Pittsburgh Medical
Center zbadał, że dziecko w USA spędza przeciętnie 3 godziny dziennie przed
telewizorem. Oznacza to 28 godzin tygodniowo. W szkole dzieci spędzają 30 godzin
tygodniowo. Czas spędzony z rodzicami to 8 minut „znaczącej rozmowy”, jaką
odbywają z ojcami i 11 minut rozmowy z matkami – w całym tygodniu!
Mity bez filtra
Dzisiejsze dzieci otrzymują informację wprost z
mediów, bez filtra jaki stanowili kiedyś dorośli. W ten
sposób dziecięce mity pochodzą głównie ze środków przekazu zamiast
od rodziców i bliskich osób. Dzieci absorbują, bezkrytycznie
wchłaniają te wartości, jakie są im podawane przez telewizję,
zespoły młodzieżowe, filmy, a dorosłych przy tym albo nie ma,
albo nie pomagają w interpretacji i zrozumieniu. Tymczasem w
większości przypadków środki przekazu dostarczają „wartości”, które
są wrzaskliwe, prowokujące albo zakazane – co często oznacza seks,
rozlew krwi i gwałt. Dzieci nie posiadają umiejętności nawigacji
w tym świecie i pozostawione same sobie próbują zrozumieć
znaczenie tego, co widzą i przefiltrować dobre od złego.
_________________________________________
Umiejętność współżycia z ludźmi
i zdolność do pełnych wyczucia i delikatności zachowań
w relacjach międzyludzkich i społecznych
będą sprawą podstawową.
__________________________________________
Umiejętność współżycia z ludźmi
i zdolność do pełnych wyczucia i delikatności zachowań
w relacjach międzyludzkich i społecznych
będą sprawą podstawową.
__________________________________________
Rzecz jasna, nie możemy uczyć czegoś, czego sami
nie umiemy. Chcemy, żeby dzieci wyrażały głębokie uczucia serca,
takie jak szacunek, lojalność, wdzięczność, ale jednocześnie
spodziewamy się, że dzieci same je w sobie wypracują. Tymczasem
dzieci muszą być nauczone cenienia tych wartości – nie poprzez to,
co mamy do powiedzenia na ich temat, lecz przez sposób, w jaki je
stosujemy w życiu.
_____________________________________________________
Tworzenie rodzinnego środowiska, które kultywuje głębokie uczucia serca
i prawdziwą troskliwość wzajemną między rodzicami i dziećmi
musi się stać priorytetem każdego z rodziców.
____________________________________________________
Tworzenie rodzinnego środowiska, które kultywuje głębokie uczucia serca
i prawdziwą troskliwość wzajemną między rodzicami i dziećmi
musi się stać priorytetem każdego z rodziców.
____________________________________________________
Szybkie tempo życia świata, w który wkroczą
dzisiejsze dzieci, wymagać będzie od nich odpowiednich zdolności
polegania na sobie i szybko działającej intuicyjnej inteligencji. A
konkurencja będzie duża. Umysłowe zdolności są zawsze cenne, ale
przyszłość nieść będzie coraz większą potrzebę zdolności kreatywnych
i adaptacyjnych na skalę, jaka nigdy dotąd nie miała miejsca.
Umiejętność współżycia z ludźmi i zdolność do pełnych wyczucia i
delikatności zachowań w relacjach międzyludzkich i społecznych będą
sprawą podstawową.
Tworzenie rodzinnego środowiska, które kultywuje
głębokie uczucia serca i prawdziwą troskliwość wzajemną między
rodzicami i dziećmi musi się stać priorytetem każdego z rodziców.
Ustanawianie silniejszych intuicyjnych więzi ze swoimi dziećmi jest
pierwszym krokiem w nadawaniu kierunku, który będzie przyjęty –
rozwijając szacunek i ułatwiając wyzwanie, jakim jest dyscyplina.
Rozwijanie umiejętności kontrolowania emocji jest niezbędne dla
rozwijania szerszej inteligencji, by radzić sobie z presją i
przeciwnościami, jakie nieodwołalnie pojawią się w życiu.
Zdrowie i właściwe zachowanie się nastolatków
biorą się w ogromnej mierze z poczucia, że rodzicom na nich zależy.
Nastolatki, które czuły, że są kochane przez rodziców radziły sobie
z unikaniem ryzykownych zachowań – włączając wczesny seks, palenie,
alkohol i narkotyki, gwałty czy samobójstwa – niezależnie od statusu
społecznego czy ekonomicznego.
Miłość składnikiem diety
Uczucie bycia kochanym jest ważniejsze dla
dziecka, aniżeli cokolwiek innego. Badania, jakich dokonano na
Uniwersytecie Harwarda wykazały, że dorośli, którzy nie czuli się
kochani jako dzieci zapadają częściej na choroby, aniżeli ci, którzy
doświadczyli miłości. Oznacza to, że miłość jest potrzebą i
warunkiem, a nie alternatywą, żeby móc prowadzić zdrowe życie.
Od momentu narodzin dziecka miłość jest równie
żywotną sprawą dla jego rozwoju, zdrowia i przetrwania, jak fizyczna
pielęgnacja. Chociaż podstawowa struktura mózgu i obwody nerwowe do
sterowania emocjami są dobrze wykształcone jeszcze przed
narodzeniem, to jednak doświadczenia dziecka w okresie wczesnych
jego lat życia mają najważniejsze znaczenie. Emocjonalny wpływ
na jaki dziecko jest wystawiane, oddziałuje na rozwój jego
emocjonalnych obwodów.
_________________________________
Kiedy rodzic jest w gniewnym nastroju,
kiedy się martwi lub jest zestresowany,
dziecku jest przekazywany dysharmonijny,
nieuporządkowany rytm serca.
_________________________________
Kiedy rodzic jest w gniewnym nastroju,
kiedy się martwi lub jest zestresowany,
dziecku jest przekazywany dysharmonijny,
nieuporządkowany rytm serca.
_________________________________
Pole elektromagnetyczne naszego serca
rozprzestrzenia się poza nasze ciała i niesie informację o naszych
emocjonalnych stanach ku wszystkim dookoła nas. Kiedy rodzice
odczuwają prawdziwą miłość i troskę, harmonijny, uporządkowany rytm
serca jest przekazywany dziecku. Kiedy rodzic jest w nastroju
gniewnym, kiedy się martwi lub jest zestresowany, dziecku jest
przekazywany dysharmonijny, nieuporządkowany rytm serca.
Elektromagnetyczny przekaz z naszego serca promieniuje na zewnątrz
naszych ciał i jest odczuwany przez innych.
_____________________________________________
Kiedy opiekun dziecka dostraja się do jego uczuć
i właściwie odpowiada na dziecięce emocje,
obwody nerwowe dziecka są pozytywnie zasilane i wzmacniane.
_____________________________________________
Kiedy opiekun dziecka dostraja się do jego uczuć
i właściwie odpowiada na dziecięce emocje,
obwody nerwowe dziecka są pozytywnie zasilane i wzmacniane.
_____________________________________________
Jeśli rodzic jest zmartwiony, zły lub
zestresowany to rozmawianie z dziećmi, czy też czytanie im, jest
bezproduktywne. Nawet gdy matka lub ojciec próbują być mili dla
dziecka, czy też czytają dla niego, to ich martwienie się lub ich
emocjonalne wzburzenie sprawia, że pole elektromagnetyczne
wytwarzane przez serce tego rodzica jest mniej uporządkowane, a
system nerwowy dziecka odbiera tę dysharmonię. Co więcej, rodzice,
którzy dają upust swoim zmartwieniom i depresji, powodują wzrost
prawdopodobieństwa, że ich dzieci będą cierpiały na przeróżne
problemy psychiczne i emocjonalne.
Kiedy opiekun dziecka dostraja się do jego uczuć
i właściwie odpowiada na dziecięce emocje, obwody nerwowe dziecka są
pozytywnie zasilane i wzmacniane. Z kolei, kiedy dziecięce emocje
napotykają stale na odpowiedź obojętną lub negatywną, obwody nerwowe
dziecka ulegają zaburzeniu. Jak mówi badaczka, Deborah C. Beidel
z Medical University w Płd. Karolinie w Charleston, osłabione
połączenia obwodów mogą się okazać nie dość mocne. W rezultacie
około 10 lub 12 roku życia dziecka mogą one ulec przecięciu, co
często oznacza, że są stracone na zawsze. Neurony, które się nie
połączyły lub też nie rozwinęły obwodów, zostają odcięte i stopniowo
rozpuszczają się w mózgowo-rdzeniowym płynie, by umożliwić rośnięcie
innym neuronowym strukturom.
Jednakże nawet po odrzuceniu przez rodziców jest
wiele przykładów dzieci, których emocjonalny i psychiczny stres
został opanowany dzięki szczerej miłości i trosce innych
opiekunów: dziadków, niani, starszego rodzeństwa lub wychowawcy.
Plastyczność mózgu dostarcza nadziei, że w każdym wieku system
emocjonalny może być reedukowany przez pozytywne zasilanie i przez
uczenie dzieci i dorosłych technik emocjonalnej samokontroli.
Gdy matka jest dla córki jak siostra,
A ojciec dla syna jak brat,
To córka trudnościom sprosta,
Syn odważnie pójdzie przez świat.
A ojciec dla syna jak brat,
To córka trudnościom sprosta,
Syn odważnie pójdzie przez świat.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz