Prof. Richard Dahl, psychiatra i pediatra z University of Pittsburgh Medical 
Center zbadał, że dziecko w USA spędza przeciętnie 3 godziny dziennie przed 
telewizorem. Oznacza to 28 godzin tygodniowo. W szkole dzieci spędzają 30 godzin 
tygodniowo. Czas spędzony z rodzicami to 8 minut „znaczącej rozmowy”, jaką 
odbywają z ojcami i 11 minut rozmowy z matkami – w całym tygodniu!
            Mity bez filtra
            
            Dzisiejsze dzieci otrzymują informację wprost z 
            mediów, bez filtra jaki stanowili kiedyś dorośli. W ten 
            sposób dziecięce mity pochodzą głównie ze środków przekazu zamiast 
            od rodziców i bliskich osób. Dzieci absorbują, bezkrytycznie 
            wchłaniają te wartości, jakie są im podawane przez telewizję, 
            zespoły młodzieżowe, filmy, a dorosłych przy tym albo nie ma, 
            albo nie pomagają w interpretacji i zrozumieniu. Tymczasem w 
            większości przypadków środki przekazu dostarczają „wartości”, które 
            są wrzaskliwe, prowokujące albo zakazane – co często oznacza seks, 
            rozlew krwi i gwałt. Dzieci nie posiadają umiejętności nawigacji 
            w tym świecie i pozostawione same sobie próbują zrozumieć 
            znaczenie tego, co widzą i przefiltrować dobre od złego.
_________________________________________
Umiejętność współżycia z ludźmi
i zdolność do pełnych wyczucia i delikatności zachowań
w relacjach międzyludzkich i społecznych
będą sprawą podstawową.
__________________________________________
Umiejętność współżycia z ludźmi
i zdolność do pełnych wyczucia i delikatności zachowań
w relacjach międzyludzkich i społecznych
będą sprawą podstawową.
__________________________________________
Rzecz jasna, nie możemy uczyć czegoś, czego sami 
            nie umiemy. Chcemy, żeby dzieci wyrażały głębokie uczucia serca, 
            takie jak szacunek, lojalność, wdzięczność, ale jednocześnie 
            spodziewamy się, że dzieci same je w sobie wypracują. Tymczasem 
            dzieci muszą być nauczone cenienia tych wartości – nie poprzez to, 
            co mamy do powiedzenia na ich temat, lecz przez sposób, w jaki je 
            stosujemy w życiu.
_____________________________________________________
Tworzenie rodzinnego środowiska, które kultywuje głębokie uczucia serca
i prawdziwą troskliwość wzajemną między rodzicami i dziećmi
musi się stać priorytetem każdego z rodziców.
____________________________________________________
Tworzenie rodzinnego środowiska, które kultywuje głębokie uczucia serca
i prawdziwą troskliwość wzajemną między rodzicami i dziećmi
musi się stać priorytetem każdego z rodziców.
____________________________________________________
Szybkie tempo życia świata, w który wkroczą 
            dzisiejsze dzieci, wymagać będzie od nich odpowiednich zdolności 
            polegania na sobie i szybko działającej intuicyjnej inteligencji. A 
            konkurencja będzie duża. Umysłowe zdolności są zawsze cenne, ale 
            przyszłość nieść będzie coraz większą potrzebę zdolności kreatywnych 
            i adaptacyjnych na skalę, jaka nigdy dotąd nie miała miejsca. 
            Umiejętność współżycia z ludźmi i zdolność do pełnych wyczucia i 
            delikatności zachowań w relacjach międzyludzkich i społecznych będą 
            sprawą podstawową. 
Tworzenie rodzinnego środowiska, które kultywuje 
            głębokie uczucia serca i prawdziwą troskliwość wzajemną między 
            rodzicami i dziećmi musi się stać priorytetem każdego z rodziców. 
            Ustanawianie silniejszych intuicyjnych więzi ze swoimi dziećmi jest 
            pierwszym krokiem w nadawaniu kierunku, który będzie przyjęty – 
            rozwijając szacunek i ułatwiając wyzwanie, jakim jest dyscyplina. 
            Rozwijanie umiejętności kontrolowania emocji jest niezbędne dla 
            rozwijania szerszej inteligencji, by radzić sobie z presją i 
            przeciwnościami, jakie nieodwołalnie pojawią się w życiu.
Zdrowie i właściwe zachowanie się nastolatków 
            biorą się w ogromnej mierze z poczucia, że rodzicom na nich zależy. 
            Nastolatki, które czuły, że są kochane przez rodziców radziły sobie 
            z unikaniem ryzykownych zachowań – włączając wczesny seks, palenie, 
            alkohol i narkotyki, gwałty czy samobójstwa – niezależnie od statusu 
            społecznego czy ekonomicznego.
            
Miłość składnikiem diety
            
Uczucie bycia kochanym jest ważniejsze dla 
            dziecka, aniżeli cokolwiek innego. Badania, jakich dokonano na 
            Uniwersytecie Harwarda wykazały, że dorośli, którzy nie czuli się 
            kochani jako dzieci zapadają częściej na choroby, aniżeli ci, którzy 
            doświadczyli miłości. Oznacza to, że miłość jest potrzebą i 
            warunkiem, a nie alternatywą, żeby móc prowadzić zdrowe życie. 
Od momentu narodzin dziecka miłość jest równie 
            żywotną sprawą dla jego rozwoju, zdrowia i przetrwania, jak fizyczna 
            pielęgnacja. Chociaż podstawowa struktura mózgu i obwody nerwowe do 
            sterowania emocjami są dobrze wykształcone jeszcze przed 
            narodzeniem, to jednak doświadczenia dziecka w okresie wczesnych 
            jego lat życia mają najważniejsze znaczenie. Emocjonalny wpływ 
            na jaki dziecko jest wystawiane, oddziałuje na rozwój jego 
            emocjonalnych obwodów.
_________________________________
Kiedy rodzic jest w gniewnym nastroju,
kiedy się martwi lub jest zestresowany,
dziecku jest przekazywany dysharmonijny,
nieuporządkowany rytm serca.
_________________________________
 
Kiedy rodzic jest w gniewnym nastroju,
kiedy się martwi lub jest zestresowany,
dziecku jest przekazywany dysharmonijny,
nieuporządkowany rytm serca.
_________________________________
Pole elektromagnetyczne naszego serca 
            rozprzestrzenia się poza nasze ciała i niesie informację o naszych 
            emocjonalnych stanach ku wszystkim dookoła nas. Kiedy rodzice 
            odczuwają prawdziwą miłość i troskę, harmonijny, uporządkowany rytm 
            serca jest przekazywany dziecku. Kiedy rodzic jest w nastroju 
            gniewnym, kiedy się martwi lub jest zestresowany, dziecku jest 
            przekazywany dysharmonijny, nieuporządkowany rytm serca. 
            Elektromagnetyczny przekaz z naszego serca promieniuje na zewnątrz 
            naszych ciał i jest odczuwany przez innych. 
_____________________________________________
Kiedy opiekun dziecka dostraja się do jego uczuć
i właściwie odpowiada na dziecięce emocje,
obwody nerwowe dziecka są pozytywnie zasilane i wzmacniane.
_____________________________________________
Kiedy opiekun dziecka dostraja się do jego uczuć
i właściwie odpowiada na dziecięce emocje,
obwody nerwowe dziecka są pozytywnie zasilane i wzmacniane.
_____________________________________________
Jeśli rodzic jest zmartwiony, zły lub 
            zestresowany to rozmawianie z dziećmi, czy też czytanie im, jest 
            bezproduktywne. Nawet gdy matka lub ojciec próbują być mili dla 
            dziecka, czy też czytają dla niego, to ich martwienie się lub ich 
            emocjonalne wzburzenie sprawia, że pole elektromagnetyczne 
            wytwarzane przez serce tego rodzica jest mniej uporządkowane, a 
            system nerwowy dziecka odbiera tę dysharmonię. Co więcej, rodzice, 
            którzy dają upust swoim zmartwieniom i depresji, powodują wzrost 
            prawdopodobieństwa, że ich dzieci będą cierpiały na przeróżne 
            problemy psychiczne i emocjonalne.
Kiedy opiekun dziecka dostraja się do jego uczuć 
            i właściwie odpowiada na dziecięce emocje, obwody nerwowe dziecka są 
            pozytywnie zasilane i wzmacniane. Z kolei, kiedy dziecięce emocje 
            napotykają stale na odpowiedź obojętną lub negatywną, obwody nerwowe 
            dziecka ulegają zaburzeniu. Jak mówi badaczka, Deborah C. Beidel 
            z Medical University w Płd. Karolinie w Charleston, osłabione 
            połączenia obwodów mogą się okazać nie dość mocne. W rezultacie 
            około 10 lub 12 roku życia dziecka mogą one ulec przecięciu, co 
            często oznacza, że są stracone na zawsze. Neurony, które się nie 
            połączyły lub też nie rozwinęły obwodów, zostają odcięte i stopniowo 
            rozpuszczają się w mózgowo-rdzeniowym płynie, by umożliwić rośnięcie 
            innym neuronowym strukturom.
Jednakże nawet po odrzuceniu przez rodziców jest 
            wiele przykładów dzieci, których emocjonalny i psychiczny stres 
            został opanowany dzięki szczerej miłości i trosce innych 
            opiekunów: dziadków, niani, starszego rodzeństwa lub wychowawcy. 
            Plastyczność mózgu dostarcza nadziei, że w każdym wieku system 
            emocjonalny może być reedukowany przez pozytywne zasilanie i przez 
            uczenie dzieci i dorosłych technik emocjonalnej samokontroli. 
            
Gdy matka jest dla córki jak siostra,
A ojciec dla syna jak brat,
To córka trudnościom sprosta,
Syn odważnie pójdzie przez świat.
A ojciec dla syna jak brat,
To córka trudnościom sprosta,
Syn odważnie pójdzie przez świat.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz