John i Beatrice Laceyowie, jak również inni badacze odkryli, że uderzenia
naszego serca nie są po prostu mechanicznym pompowaniem wykonywanym przez
niezmordowaną pompę, ale inteligentnym językiem, który ma znaczący wpływ
na to, jak postrzegamy i reagujemy na świat. Kolejne badania także wykazały, że
rytmiczne wzorce uderzeń serca są przekształcane w impulsy nerwowe, które
bezpośrednio oddziałują na elektryczną aktywność wyższych ośrodków mózgowych
– tych, które są włączone w przetwarzanie danych w sferze poznawczej i
emocjonalnej.
Język serca zapisany jest w
zmienności rytmu
serca, (HRV - Heart Rate Variability), czyli w różnorodności
tego rytmu, która to różnorodność daje się zapisać w wykresie – tak
złożonym i urozmaiconym jak linia brzegowa rzeki czy oceanu.
Ten rytm i jego zapis ma charakter fraktalny. Jak określił to
kardiolog, dr Ary Goldberger, końcowy złożony wzorzec zmienności i
odmian ma matematyczną strukturę fraktalu.
Termin „fraktal” opisuje obiekty takie jak drzewa czy koralowe
formacje, które są skomponowane z małych jednostek przypominających
większą formę całości – właściwość nazywana samopodobieństwem.
Podczas gdy twój puls odczuwasz jako doskonale regularny, to tak
naprawdę masz do czynienia z ogromną, a jednocześnie bardzo subtelną
zmiennością, różniącą jedno uderzenie od drugiego.
____________________________________________
Fraktal
jest podobnym do drzewa obiektem złożonym z podjednostek,
które są podobne do struktury w jej większej skali.
Ta wewnętrzna, podobnie wyglądająca własność znana jest
jako samopodobieństwo lub też jest powtórzeniem po skali.
_____________________________________________
Fraktal
jest podobnym do drzewa obiektem złożonym z podjednostek,
które są podobne do struktury w jej większej skali.
Ta wewnętrzna, podobnie wyglądająca własność znana jest
jako samopodobieństwo lub też jest powtórzeniem po skali.
_____________________________________________
Wiele z tego, co uważamy za przyjemne w naturze,
jest fraktalne. Górskie łańcuchy są fraktalne. Niektóre wzory na
narzutach są fraktalne – samopodobieństwo w wielu skalach. Wybrzeże
morskie jest fraktalne. Jednakże im mniejszy szczegół obserwujesz
według skali, tym dłuższa staje się linia brzegowa! To jest
paradoks.
Fraktale nie są zwyczajnie fizycznymi obiektami w
przestrzeni. Są one również procesami dziejącymi się w czasie,
czego przykładem jest właśnie bicie serca (HRV), jak również muzyka
klasyczna itp.
Zdrowe rytmy serca zmieniają się w sposób
zgodny z procesem fraktalnym. Jeśli przyjrzysz się im bliżej na
wykresie według skali bardziej szczegółowej, jest on poszarpany i
nieregularny. Choroba łączy się z rozpadem struktury fraktalnej,
utratą złożoności. Nielinearne odwzorowania koncertów Bacha i
zdrowego bicia serca są nieomal identyczne. Możliwe, że u
korzeni muzycznego geniuszu leży zdolność rozpoznania
biologicznych wzorców. Szekspir to zauważył, kiedy pisał
„Ekstaza! Mój puls, jak i twój, miarowo utrzymuje swój rytm, tworząc
zdrową muzykę.”
Jest to złożoność ludzkiego ducha, przejawiająca się w
fizjologii. Książka do anatomii to atlas fraktali! Wewnątrz
przypadkowości jest ukryty porządek – chaos tworzy wzorce, które są
fraktalami zbioru Mandelbrota.
Postrzegamy świat jako bardzo linearny… Ale on jest tak naprawdę
bardzo nielinearny. Nielinearność jest zasadą, nie wyjątkiem.
Doc Lew Childre, Howard Martin, HeartMath
Solution, chapter I, Brain in the Heart, s. 11
Rollin McCraty, Mike Atkinson, Dana Tomasino,
Science of the Heart, HeartMath Research Center, Institute of
HeartMath, Boulder Creek, 2001
Ary Goldberger, The Heart of Complexity. The Dynamics of
Healthy Living Systems. http://plexusinstitute.com/edgeware/archive/edgeplace/heart/heart3.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz